استفاده ای گچ قالب گیری یک فرآیند ریخته گری فلزکاری است که شبیه ریخته گری شن و ماسه است با این تفاوت که مواد قالب گیری به جای ماسه، گچ پاریس است.

مانند ریخته گری شن و ماسه، ریخته گری قالب گچ یک فرآیند قالب قابل مصرف است، اما فقط می تواند با مواد غیر آهنی استفاده شود. برای ریخته‌گری‌های کوچک از 30 گرم (1 اونس) تا 7 تا 10 کیلوگرم (15 تا 22 پوند) استفاده می‌شود.

معمولاً آماده شدن فرم کمتر از یک هفته طول می کشد. نرخ تولید 1-10 واحد در ساعت را می توان با قالب های گچی به دست آورد. قطعاتی که معمولاً توسط گچ ریخته گری ساخته می شوند عبارتند از اجزای قفل، چرخ دنده ها، دریچه ها، اتصالات، ابزارآلات و زیور آلات.

گچ

گچ، گچ خالص پاریس نیست، بلکه دارای افزودنی هایی برای بهبود استحکام سبز، استحکام خشک، نفوذپذیری و ریخته گری است. به عنوان مثال، تالک یا اکسید منیزیم برای جلوگیری از ترک خوردن و کاهش زمان گیرش اضافه می شود.

انبساط حد آهک و سیمان در حین پخت؛ الیاف شیشه استحکام را افزایش می دهد. ماسه را می توان به عنوان پرکننده استفاده کرد. نسبت مواد تشکیل دهنده 70-80٪ گچ و 20-30٪ مواد افزودنی است.

این الگو معمولاً از فلز ساخته می شود، با این حال قالب های لاستیکی ممکن است برای هندسه پیچیده استفاده شود. به این قالب ها قالب های گچ لاستیکی می گویند.

برای مثال، اگر ریخته‌گری شامل زوایای ورودی مجدد یا سطوح زاویه‌دار پیچیده باشد، بر خلاف فلز، لاستیک به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که حذف شود. این قالب ها همچنین ارزان، قابل استفاده مجدد، دقیق تر از قالب های فولادی، تولید سریع و تغییر آسان هستند.

تلورانس های معمولی 0.1 میلی متر (0.0039 اینچ) برای 50 میلی متر اول (2.0 اینچ) و 0.02 میلی متر در هر سانتی متر اضافی (0.002 اینچ در هر اینچ اضافی) است. پیش نویس 0.5 تا 1 درجه مورد نیاز است. سطوح استاندارد قابل دستیابی 1.3 تا 4 میکرومتر (50-125 میکرون) هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *